Sällan har kinesiska arbetares vardag skildrats så levande,

konstaterar Kerstin Johansson.

MIDDAG FÖR SEX

Av Lu Min
Översättning: Anna Gustafsson Chen
Förlag: Wanzhi

Lu Mins ”middag för sex” är en ovanlig roman om ett vanligt ämne: familjerelationer. Här får läsaren möta en helt ordinär arbetarfamilj i ett slitet fabriksområde utanför en storstad i Kina, och sällan har det framställts så levande.

Su Qin har mist sin man och Ding Bogangs hustru har dött i cancer. När de två inleder ett förhållande involveras också deras sammanlagt fyra barn, jämngamla med varandra. Varje lördag träffas alla sex för att äta middag, lära känna varandra och bilda en nyfamilj. Eftersom de är ganska olika går det inte så bra och snart bryts relationen mellan föräldrarna. Trots detta fortsätter familjemedlemmarnas vägar att korsas under mer än tio år, med vänskaper, kärleksförhållanden och karriärsökande.

I Kina har Lu Mins roman blivit en läsarsuccé och dessutom en mycket populär film. Framgången beror bland annat på att Lu Min, en välkänd författare i sitt hemland, är så enastående skicklig i att skildra just vardagen, med dess prövningar och glädjeämnen. Hon skriver lättläst och underhållande, ändå djuplodande, med humor, ironi och ett rikt bildspråk som inte känns överlastat. Hon har skarp blick för de små detaljerna i personernas karaktärer och i familjelivet.

”Middag för sex” är också en intressant ingående skildring av vad som utspelades på fabriksgolvet i slutet av 1990-talet, när Kina genomförde de ekonomiska reformer som i ett slag ändrade grunden för statsanställda arbetare. Ding Bogang, den lågutbildade montören, får lära sig ett nytt ord: ”friställd”.

Här beskrivs också hur gamla traditioner bryts mot en ny, mer frigjord tid. Till exempel när Su Qin, fylld av skam, smiter ut på kvällen, till ”det där huset”, som hennes barn kallar det, där Ding Bogang bor, för att tillbringa natten hos honom. Det är inte riktigt passande att en ensamstående mor bejakar sin lust och söker sig en älskare. Trovärdigt skildras också Ding Bogangs känsla av underlägsenhet när han, som sällan öppnar en bok, möter den utbildade Su Qin som älskaratt läsa.

Jag slukar varje sida i den här boken och överser med en del upprepningar och hopp i tiden, liksom vissa melodramatiska inslag. ”Middag för sex” gläntar på dörren till ett kinesiskt vardagsliv som inte så ofta skildras i skönlitteraturen, men de människor som befolkar romanen känns inte alls främmande.

Kerstin Johansson
doktor i kinesiska och bibliotekarie

Lu Min