Kära läsare
Efter en lång vår med social distansering som dominerats av rapporter om det nya coronaviruset och som inte liknat någon annan står nu sommaren för dörren. Vi hoppas säkert alla att vi nu ska kunna njuta till fullo av sol och värme. Sällan har det varit mer välbehövligt. Det är därför med extra stor glädje och förhoppning som vi önskar dig välkommen till ett nytt nummer av FokusKina. Läget för tidningen är fortsatt problematiskt men utgivningen för 2020 är säkrad. Ditt stöd har aldrig varit viktigare. FokusKina har en ny hemsida som vi hoppas ska nå även läsare utanför föreningen. Redaktör är Inger Ruggiu och adressen är: www.fokuskina.se Ta gärna en titt!
Numret inleds med en artikel om konst i coronapandemins tecken. Eva Aggeklint presenterar den kinesiske konstnären Han Duyi och hans närmast sakrala målningar av kinesisk sjukvårdspersonal. Personalen är ofta obesjungen, både i Kina och här hemma, men har under krisen arbetat hårt och under riskfyllda förhållanden. Sjukvårdens personal tar i Han Duyis verk en självklar plats påscen en som de hjältar de är. En hyllning som jag tror vi alla kan instämma i.
Virussjukdomen Covid-19 drabbade Wuhan och Kina med full kraft i januari. Sherry Cai Yujing beskriver hur situationen såg ut i Guangzhou i södra Kina där erfarenheterna från SARS-epidemin och omfattande åtgärder från myndigheterna innebar att livet kunde fortgå, men med betydande restriktioner. Göran Leijonhufvud har ett historiskt perspektiv på Wuhan i sin krönika om staden, där författaren Wang Fangs dagbok blir ett självklart credo för Wuhan under nedstängningen. Kinas heta hjärta stod helt stilla under några månader men har nu så sakteliga börjat klappa igen. En tidslinje över utbrottets första tid kan förhoppningsvis hjälpa till att hålla tanken klar och huvudet kallt i det olyckliga propagandakrig som utbrutit mellan USA och Kina.
I en tid när vi kanske suttit inne mer än vi brukar kan den filmintresserade få sitt lystmäte tillgodosett i Erik Mo Welins artikel om tio kinesiska filmer som han menar definierade tiotalet. Har du inte hört talas om dem eller om du inte sett dem är detta ett ypperligt tillfälle att leta på nätet och sedan ”starta hemmabion”. Christer Nilsson introducerar oss till det kinesiska universalgeniet Shen Kuo, nästan helt okänd i väst. En man från Songdynastin med så många strängar på sin lyra att man bara bleknar. Läs om armillan, klepsydran och kompassen och imponeras.
Indigoblått är en magisk färg och Kerstin Andersson tar oss med stor kunskap och mycket glädje med till familjen Wu i Nantong och deras arbete med att färga och trycka tyger i just indigoblått. Familjen Wu har hållit hantverkstraditionen om indigo vid liv i Kina och kunskapen tycks nu vara säkrad för framtiden. För 70 år sedan kom den nya äktenskapslagen i Kina. Den var en milstolpe för kvinnorna men införandet var verkligen inte utan problem. Marina Thorborg förklarar såväl den historiska bakgrunden som de första försöken med ny lagstiftning i Kina och förhoppningarna för framtiden.
Vi återkommer med fler recensioner och smakprov på läsning i nästa nummer. I detta nummer har vi valt att uppmärksamma den nya diktsamlingen av Gui Minhai, Jag ritar en dörr på väggen med fingret, samt recenserar en rapport om situationen för uiguriska arbetare i Kina, Uigurer till salu, en påminnelse om att det även finns en problematik i och kring Kina som vi måste förhålla oss till. Något som också den av Per Camenius valda och kommenterade Kinabilden påminner oss om.
Detta nummer av FokusKina ger förhoppningsvis tid och utrymme för både eftertanke och framåtblickande, och glöm inte vår nya hemsida. När du kliver upp ur hängmattan eller solstolen kanske någon av de kinesiska sopporna som Christina Nygren presenterar kan vara något lagom lätt att mätta sig med. Vi önskar dig god läsning och en härligt varm sommar med tid för familj och vänner!
Johan Fresk och Christina Nygren
redaktionen@fokuskina.se