/
Välkommen till sommarnumret av FokusKina nr 2, 2024
/ Redaktörens sida / FokusKinas tidskrift

Välkommen till sommarnumret av FokusKina nr 2, 2024

Sommarnatten står för dörren och kanske är några av er på väg till Asien. Det går att resa igen och pandemin framstår närmast som en ond dröm. Resandet till Kina från Sverige har dock inte alls återhämtat sig även om flygpriserna har gått ned, och Sverige kom inte med som ett av de länder i Europa vars medborgare nu kan åka 15 dagar visumfritt till Kina.

De geopolitiska spänningarna mellan Kina och Förenta staterna och risken för ett storkrig är ett huvudtema i Kevin Rudds nya bok Det (o)tänkbara kriget (se sommarläsningen). Konfliktytorna mellan länderna blir allt fler och riskerna för felanalyser ökar. Vikten av att lära sig leva tillsammans och utan att någon av länderna tvingas ge avkall på sina kärnprioriteter är en ödesfråga för mänskligheten. I stort som i smått har vikten av politisk visioner och samtal mellan människor aldrig varit viktigare. Vi behöver kort sagt - som numrets talesätt av Christina Nygren berättar om - en brokadväska med planer. 

Rickard Gustavsson tar oss med till Songtidens Kina - förmodligen världens då mest utvecklade civilisation - och dess politiska liv. Han presenterar en av den kinesiska historiens stora intellektuella - Wang Anshi och dennes försök att reformera den kinesiska ekonomin genom att göra den mer dynamisk och lyfta fram entreprenörernas roll i samhället och den motreaktion som oundvikligen följde.

Thomas Ohlson delar med sig av sin erfarenhet som terapeut i Taiwan och Kina under fyrtio år och alla de möten och samtal som gett honom insikter och förståelse för det kinesiska samtalet. Han låter oss uppleva några av de möten som han haft med olika personer liksom med den kinesiska historien självt som skymtat fram bland gränderna allt som oftast. 

Det har aldrig varit viktigare för mänskligheten att ge sig själv tid för humanistisk reflektion och långsamhet. Både att tänka på framtiden och vad den kan bära med sig i sitt sköte om vi inte är försiktiga, och att bevara och lära oss av det förflutna. Den taiwanesiske författaren Chi Ta-Weis novell Lek med pärlor i översättning av Roger Eriksson närmar sig tematiskt både problematiken kring framtidens teknik och miljö och dess möjliga konsekvenser. Nijat Hushur låter oss möta den äldre buddhistiska grottkonsten från Östturkestan (dagens Xinjiang) och dess arv och påverkan på både uigurisk och kinesisk konst. Tanken att dra sig undan och ge sig tid för begrundan tycks vara ständigt aktuell för vissa. 

Det pågår ofta intressanta utställningar om Kina och Asien i Sverige, Europa och övriga världen. Det kinesiska kulturcentret i Stockholm hade en samutställning om kinesisk och svensk tryckkonst - främst träsnitt som gav mersmak inför framtiden. Nu när Östasiatiska museet har stängt för några år hoppas vi att andra institutioner håller utställningsfanan högt. För dem som har vägarna förbi Hongkong presenteras det nya museet för modern konst - M+ - som öppnat i Västra Kowloon De som är mer intresserade av den äldre konsten kan istället bege sig till Hongkongs nya Palatsmuseum. 

Sist men inte mist är sommaren en tid för mat och samvaro med släkt och vänner. Matrbrigaden begav sig denna gång till en enkel och opretentiös restaurang som får både ris och ros. 

Låt oss få önska alla läsare en riktigt vilsam sommar med tid för både bad och sol men också läsning och eftertanke.  

Johan Fresk och Christina Nygren
redaktionen@fokuskina.se